Sufi Romance in Goran's Poem (Women and Beauty & a Beautiful Movement).

Authors

  • Thaher Latif Karim College of Language, University of Sulaimani, Kurdistan Region, Iraq. Author

DOI:

https://doi.org/10.17656/jzs.10047

Keywords:

Poems, Sufi Romance

Abstract

If for the classics, nature and woman are two different subjects, then for the romantics they are complementary The view that man is a miniature of nature and that both work for the sake of humanity. Nature has always been the center of his thought to identify the universe and its Creator. Thus, nature is life, death, resurrection and an inexhaustible force of the Creator of this universe that has always tried to dominate the power of ordinary man (3) Thus, the Romantics revealed that nature is a valuable tool of art and man. Because the Romantics were able to give nature a movement as if you were part of nature, with a genuine feeling and sacred enthusiasm to choose nature While they fly through nature and enter the natural world, they create a movement to integrate into the lives of people, especially women, who are an important part of the life of Komala in general and the romantic poets In particular, the goals of romantics are two main things: art and humanity. They paint the most beautiful pictures of nature through thought, emotion and mind. The most beautiful picture of nature is women.
In this study, we will select two examples of Abdullah Goran's poetry and examine them in the light of our title. In both poems, we find ourselves in front of two main paintings, both of which created a difficult and expensive movement Like the dances of Jalal al-Din Rumi, who believed in the power of the universe and the love of God.

References

١-إبن عربي حیاتە و مذهبە: أسین بلاثیوثي، ترجمة _ عبدالرحمن بدوي/ دار القلم/ بیروت لبنان ١٩٧٩.

٢- تأریخ الأدب العربي _ حنا الفاخوري، الطبعة السادسة لبنان.

٣- التصوف جدلية و انتماء: أحمد علي حسن/ منشورات إتحاد الکتاب العرب ١٩٩٠.

٤- چوارینەکانی خەیام. وەرگێڕانی أحمد شالی، وەزارەتی ڕۆشنبیری هەرێمی کوردستان/ چاپی یەکەم ١٩٩٩.

٥- حقائق عن التصوف: الشيخ عبد القادر عیس/ مطبعة النواعیر/ العراق الطبعة الخامسة ١٩٩٢.

٦- دراسات في الادب المقارن: محمد عبد المنعم خفاجي/ الطبعة الاولی/ دار الطباعة المحمدية، القارة.

٧- دیوان إبن الفارض: الدکتور إبراهیم السامرائي، دار الفکر للنشر/ عمان، الأردن ١٩٨٥.

٨- دیوانی گۆران کۆکردنەوەی ، محمدی مەلا کریم، چاپخانەی کۆڕی زانیاری عێراق/ بەغداد/ ١٩٨٠.

٩- الشعر الصوفي: عدنان حسین العوادي، دار الشٶون الثقافة العامة/ بغداد بدون التأریخ.

١٠- عوارف المعارف، عبد القاهر السهروردي، دار الکتاب العرب/ بیروت.

١١- ما هو التصوف، الشیخ أمین علاء الدین النقشبندي، الدار العربية/ بغداد ١٩٨٨.

١٢- موسوعة المصطلح النقدي - المجلد الاولی، ترجمة د.عبد الواحد لٶلٶة/ دار الرشید/ العراق ١٩٨٢.

١٣- نالەی جودای: هیمن/ چاپخانەی علا - بغداد ١٩٧٩.

- The literature of England. Volume 3, George K. A, William E. Bukler, Mary H. Veeder Scott, Foresman & Company 1979.

-Brighter English, C. E. Eckersley Darien Press, Edinburgh 1945.

- Short history of English Literature, Rober Barnard, 1978 Britain.

Published

1999-11-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Sufi Romance in Goran’s Poem (Women and Beauty & a Beautiful Movement). (1999). Journal of Zankoy Sulaimani, 2(2), 43A - 52A. https://doi.org/10.17656/jzs.10047